Funka vinner Grand slam i globalt Hackaton med ny innovativ teknik!

Funka tog hem vinsten i tre kategorier vid 2022 SAS Instituts globala Hackathons i konkurrens med 100-tals deltagande lag från hela världen. Funka fick priset för att med hjälp av ny teknologi och ett innovativt sätt lyckats ta fram en lösning som kan analysera och förbättra tillgängligheten i webbformulär.

Funka har använt olika teknik, som datorseende, teckenigenkänning (OCR), maskininlärning och testautomatisering för att utvärdera tillgängligheten i webbplatsens formulär. Utvärderingen ska underlätta utvecklingen av webbformulär och ge förslag på lösningar på de tillgänglighetsproblem som upptäcks i formulären. Allt genom att mata in en URL i testverktyget.

Det är en otrolig insats som görs av vårt tech-team, lett av  Funkas produktutvecklingschef Umut Gultekin, Vinsten visar att vi, förutom vår position som kunskapsledare inom digital tillgänglighet, också har kapacitet att bli tekniskt världsledande inom området. Det har dessutom gett oss självfötroendet att starta ett nytt bolag, Accessibility Cloud AB som skall fokusera på att utveckla nya analysverktyg för webbtillgänglighet. Ett fördjupat samarbete med SAS Institute ger oss dessutom tillgång till en global marknad, säger Lennart Engelhardt, styrelseordförande och VD på Funka.

Om tävlingen

Målet med SAS Hackathon är att inspirera och bygga lösningar som är praktiskt användbara. Tävlingen fungerar som en inkubator för innovativa analyslösningar samt testning av dessa. De deltagande lagen arbetade online under en månad med stöd av SAS Institute. Under tävlingen fick de också möjlighet att nätverka med de andra deltagarna och använda tekniklösningar som AI, maskininlärning, språkteknologi (natural language processing), datorseende (computer vision), datavisualisering och IoT (Internet of Things).

Funka vann i kategorierna:

• totalvinnare i EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern och Afrika).
  • branschkategorin Telecom & Media.
  • teknikkategorin Computer Vision (datorseende).

SAS är ett ledande data analysföretag som inspirerar kunder över hela världen, att omvandla sin data till intelligens genom en innovativ programvara.

Se en video (3 min, på engelska) om tävlingsbidraget, öppnas i nytt fönster

Press release: SAS Hackathon winners decode real-world dilemmas with data, opens in new window

Se bilaga nedan: Bild som visar ett tillgängligt formulär.